Seppo Nikula: Strategian tahtiin

seppo_nikula

Saimme Uudenkaupungin kaupunginhallituksessa ensi vuoden talousarvioesityksen valmiiksi maanantaina. Kaksi pitkää, viikon välein pidettyä kokousta se vaati. Ensimmäisessä, 8,5 tuntia kestäneessä kokouksessa runsas viikko sitten kovilla oli henkilökohtaisesti pihapiirin ja rakennusten lehtishow:ssa kipeytynyt selkäni, toisessa paine saada aikaan mahdollisimman vastuullinen sekä yksimielinen ja siten hyvän ennustearvon omaava talousarvio ja – suunnitelma vuosille 2016 – 2018. Kuusi tuntia kesti jälkimmäinenkin kokous sisältäen yhden neuvottelu- ja pari tankkaustaukoa. Saimme asian valmiiksi – yllätys, yllätys – ilman ensimmäistäkään äänestystä, vaan ei se ihan helppoa silti ollut.

Me päättäjät olemme hankalassa tilanteessa juuri nyt, koska sote- ja itsehallintouudistuksen sekä maamme kestävyysvajeen ratkaisusuunnitelmien todellisista tuloksista emme ole oikein tietoisia ja silti meidän pitää – ainakin kaupunginhallituksessa ja toki myös valtuustossa – tehdä pitkäjänteistä ja vastuullista palvelu- ja talouspolitiikkaa.

Olen tyytyväinen siitä, että kaupungin hallituksen talousarvioesitys täyttää kaksi merkittävää, valtuuston strategiassaan asettamaa arviointikriteeriä: kaupungin taseessa ei ole kattamatonta alijäämää ja vuosi 2016 suunnitellaan esityksemme mukaan siten, ettei sekään ole alijäämäinen. Jälkimmäinen tavoite ei ollut toteutumassa kaupunginjohtajan esityksessä, mutta yhteisesti saimme – pääasiassa erikoissairaanhoidosta ja varhaiskasvatuksesta säästäen lukeman pienemmälle miinukselle. Lopulliseen tavoitteeseen, plussalle pääsimme 310.000 €:n tulonlisäyksellä, joka hyödyntää valtioneuvoston Kuntatalousohjelman mukaiset sosiaali- ja terveyshuollon asiakasmaksujen korotukset. Konkreettiset korotukset ja vastaavat talousarviomuutokset tehdään esityksemme mukaisesti heti, kun lait ja paikalliset päätökset toiminnan muutoksista ovat valmiit.

Talouden tasapaino on siis toteutumassa. Näinä epävarmoinakin aikoina saatamme siihen luottaa; onhan päättyvä vuosi edennyt noin miljoonan euron verran paremmin kuin suunnittelimme. Erikoissairaanhoidon säästö – vaikkakin pieni sellainen – nojaa vuodeosastotoimintojen yhteistyösopimukseen sairaanhoitopiirin kanssa. Tiukempiakin olisimme voineet olla, mutta yhteinen näkemys juuri tässä vaiheessa on arvokkaampi kuin tiukka, periaatteellinen erimielisyys nyansseista.

Uusikaupunki tarvitsee todella tervettä taloutta selvitäkseen lähivuosien haasteesta. Uimahalli ja Viikaisten koulukiinteistö ovat välttämättömien saneerausten edessä, mikä voi nostaa lainakantaamme (suunnittelukaudella jo nyt noin 35 miljoonaa) 20-30 miljoonalla. Kun sote toteutuu, tuo lainamäärä on todella paljon ”riisutun” kunnan talouden kokonaisuudessa jo sellaisenaan, mutta erityisesti mahdollisten korkomuutosten tai muiden takaiskujen myötä. Isot investoinnit vaativat kylmää päätä ja järkevää suunnittelua, eikä meillä ole varaa lähteä niiden lisäksi esim. vuokratalojen rakentamiseen mukaan – antaa markkinoiden vastata siellä tulevaisuudessa kenties nousevaan tarpeeseen.

Tulevaisuuden kunnan – toiminnallaan nykyistä vähäisemmän – on kannettava vastuunsa kestävyysvajeen ratkaisemisesta. Uusi sote ei säästötavoitteistaan huolimatta sitä ratkaise. Veroastetta ei maassamme ole varaa nostaa ja kunnan alijäämä on ihan oikeasti jatkossakin katettava. Nykyinen, poikkeuksellisen pitkä valtuustokausi edellyttää meiltä päättäjiltä kykyä tehdä vielä ensi vuonnakin vastuullinen talousarvio ilman, että kevään 2017 kuntavaalit ja niihin liittyvät lupaukset työtämme liikaa häiritsevät.


6 kommenttia kirjoitukseen "Seppo Nikula: Strategian tahtiin"

  • TimoAJ
    19.11.2015 (08:50)
    Vastaa

    Nostan hattua sille, että hallituksen puheenjohtaja seisoo aidosti hallituksensa työn takana. Mutta ettei vaan vedettäis mattoa alta?

    On hienoa, että esitys on yksimielinen. Tikulla näköhermoon vanhojen muistelijaa, mutta eipä ole erityisesti valtuuston vasemmalla suunnalla paljon annettu näissä asioissa painoarvoa yksimielisyydelle. Kyllä maailmankirjat on sekaisin, jos ei jälleen kerran joku demari lukisi paperista jonkun etukäteen kirjoittamaa paatoksellista puhetta siitä, että talouden tasapainon uhallakin tulee myöntää lisää raskautetuille ja elämän koettelemille. Vuosi sitten tähän ryhmään kuului muun muassa paikallinen yrittjäkerho.

    Tuntuu hallituksella olevan ukilaistaustaisen mentalistin ja silmänkääntäjän vikaa, kun väen väkisin saadaan budjetti plussalle. Se saa aikaan kaksi ajatusta.

    Ensinnäkin on uskomattoman ja hämmentävän rajamailla se, että kuukausipalkkaiset virkamiehet eivät osaa tehdä talousarvioesitystä, joka vastaisi valtuuston päättämää tavoiteasetantaa; kattamatonta alijäämää ei 2016 jälkeen ole ja 2016 on tasapainossa. Mistä ihmeestä Mörnen terävälle päälle maksetaan, kun jälleen kerran luottamusmiehet saavat tehdä virkamiesten työt? Luulisi Vainion, Parviaisen, Rantasen, Arvelan-Helleenin ym ymmärtävän, että tasapainoinen budjetti ei tarkoita sitä, että ollaan puoli milliä pakkasella. Jos ei valtuuston linjauksia ymmärretä, niin jomman kumman pitäisi tehdä asiasta johtopäätöksiä: virkamiesten tai valtuuston (että päätetään helpompia ja mukavampia päätöksiä).

    Toinen on tasapainon tapa. Hölmöläisen peiton jatkaminen tulee mieleen, kun säästetään erikoissairaanhoidosta. Sehän oikeasti tarkoittaa sitä, että vähennetään sinne osoitettavaa rahaa mutta aivan siitä riippumatta ne laskut maksetaan, jotka eshp lähettää ja on aivan haloo hattaraa se, onko laskujen maksuun budjetoitu eli eikö. Eli sen verran hankalaa vissiin hallituksessa oli, että oikeasti jostain sellaisesta toiminnasta, joka on omissa käsissä, ei säästöjä saatu aikaiseksi.

    Pääasia olisi, että valtuuston ihmiset ja varsinkin sen kaikelle kivalle ja hyvälle rahaa mielellään jakava osasto ei olisi lukenut viime tiistain plaria. Jälleen kerran toimitus oli naftaliinista kaivanut esiin naisen punaisissaan, jonka vinkkelikirjoitukset ovat kyllä niin vinksallaan kuin olla ja saattaa. Emerita pol.kom. kun päätyy siihen, että kun isot toimet siirtyvät tulevaisuudessa soteen niin odotellessa mihinkään palveluun ei enää kosketa hinnalla millä hyvänsä. Huh huh. Minulle on aivan sama, jos tämä on evp toimittajan motto henkilökohtaisessa taloudessa, mutta joku tolkku tulisi olla mitä sormenpäistään näppäimistön kautta painettuun sanaan asettaa. Poliittisten päättäjien velvollisuus on vastata siitä, että kunnan talous on vaaterissa, eikä vinkkelissä vinksallaan.

  • Seppo Nikula
    19.11.2015 (12:55)
    Vastaa

    Kun kerran kaupunginhallituksen vetovastuun on alkuvuodesta ottanut, niin luottamusta on rakennettava eteenpäin katsoen. Mitä joulukuussa Crusellissa tapahtuu, on toki mielenkiintoista ja sillä on seurauksensa, positiiviset ja negatiiviset.

    Asiasta hyvin perillä olevana Timo löytää helposti hallituksen esityksen heikot kohdat. Totta on, että erikoissairaanhoidon säästö ei budjettivaiheessa ole keneltäkään, enempää kunnan asukkaalta, työntekijältä kuin esimieheltäkään pois. Tällä kertaa tuo säästö perustuu kuitenkin aiempaa enemmän kaupungin omiin toimiin eli juuri hyväksyttyyn vuodeosastojen yhdistämiseen. Eräs nimeltä mainitsematon, saviseudun kaupunki ”säästää” vastaavassa tilanteessa suunnitelmissaan suhteellisesti meitä huomattavasti enemmän. Olemme Ugissa siis varovaisempia kuin kollegamme. Mikä on merkitys annetaan sille, että vuoden 2016 talousarvio rakentuu – valtuustostrategiaa noudattaen – ylijäämäisen tuloksen tavoitteeseen? Talouden toteutumaa seurattaessa lähtökohdalla on merkitystä, väittäisin. Plussasta miinukselle meno tunnistettavampaa kuin ennakoidun, puolen miljoonan tappion kasvattaminen.

    ”Lady in Red” ylläpitää edelleen rakentamaansa illuusiota siitä, että Ugissa on eri luonnonlait taloudessa (kts. Uudenkaupungin Sanomat 17.11.2015). Uusille itsehallintoalueille suunnitellaan verotusoikeutta ja samalla pidetään kiinni, että verotus Suomessa ei saa enää nykyisestään kiristyä. Tulevaisuuden kunnalla säilyy oma verotusoikeutensa ja sillä on oma roolinsa kestävyysvajeen poistamisessa. Karkeasti laskien Uudenkaupungin kunnallisveroprosentti ei saisi tulevaisuudessa olla enemmän kuin seitsemän (7). Haastetta on, kun sillä hoidetaan meille jäävät palvelut ja 50 miljoonan lainat. Sotella typistetty Uki on sentään yli viisi kertaa suurempi kuin nykyinen Kustavi.

  • RaimoL
    19.11.2015 (22:15)
    Vastaa

    Positiivistahan se oli, että kh ilman äänetysksiä yksimielisesti väänsi kaupungin ensi vuoden talousarvioesityksen ylijäämäiseksi. Toki se varmasti vaati myönnytyksiä molemmin puolin pöytää, että kompromissi löytyi. Mutta hyvä että löytyi, sillä yhdessähän tätä kaupunkia rakennetaan. Kun ottaa huomioon kaupunkimme talouden myönteisen kehityksen viime ja tänä vuonna, niin nyt tehty esitys tuskin on ylioptimistinen. Ja vaikka Timo vähän piruja seinille maalaileekin, niin todennäköiseltä tuntuu, että nyt tehty esitys pitää myös valtuustossa ottaen huomioon yksimielisen kh:n tahtotilan.

  • java
    21.11.2015 (12:19)
    Vastaa

    KOKOOMUKSEN RAJU TAKINKÄÄNTÖ

    Jos aikaisemmin Uudessakaupungissa ei välitetty vähäkään realiteeteista vaan utopistinen illuusionkiilto mielessä painettiin kohti taloudellista tuhoa, nyt järki ja realismi ovat voittaneett. Enää kukaan ei hoe: Siltä pupillit puhki, joka menneitä muistelee! Nyt virheistä on opittu ja kaupungilla, jopa sen talous huomioiden, on faktapohjaiset visiot ja realistinen mahdollisuus onnistua.

    Kokoomus aloitti vaalien jälkeen heti kättelyssä takinkäänön, sokeasti valmistelua tukenut, wanhan waljakon wäärään suuntaan wetäjä pistettiin syrjään. Puolue pisti myös wäärää meno tukeneet asioihin perehtymättömät peesarit realismin ruotuun eikä nimiä tarvitse enää kirjoittaa: Wirtanen, Warpe, Wainio jne.. Taipaleen alku oli hankalaa eikä sitä wähääkään helpottanut walheellinen media, mutta kohti hallituksen nykyistä yksimielisyyttä on kuljettu, ehkä mutkitellen ja taka-askeleitakin ottaen, mutta nyt reilismiin nojaava yksimielisyys on hallituksessa saavutettu!

    Yhteistyö ei synny yksin, joten kiitosta täytyy jakaa myös Kokoomuksen ulkopuolelle. Ilman Vasemmistoliiton Harto Forssin avarakatseisuuta ja yhteistyökykyä kaupunkimmme velka olisi miljoonia enemmän miinukselle. Muistakaa Novida-spektaakkeli ja monet muut talodelliset karikot, josta kaupunki laivamme ohjettiin turvallisille vesille pois karilta karille tai pahimmillaan koskeen vievätä väylältä! Nikulaa vähääkään väheksymättä hatunnosto Junkola-Lehtoselle – hän meni vuosi sitten läpi melkoisen Novida-kiirastulen

    Nyt Uudenkaupungin takki on kääntynyt. Enää kaupunkimme ei kulje vihmovassa sateessa kohti myrskyä turkisvuori ulospäin vettä imien ja vilua johtaen vaan takki on käännetty, turkisvuori lämmittää kaupunkia, joka suunta on kohti valoa. Vieläpä pitäisi hallituksemme kyetä kääntämään hattukin, sillä säästön kirkas kimallus sokaisee kulkijaa. Siispä lippa niskasta eteenpäin ja näemme säästöjen kirkkaudessa varjoon jäävät kehitysmahdollisuudet!

    Voimme kritisoida virkahenkilöitämme ja osa joutaisi …, mutta joku rääpy siinäkin pitää olla. Rantasen taustalla. lautakunnassa ovat kaupungin suohon soheltaneiden voimien kärkityypit. Eikä Rantasella ole ollut vielä tarpeeksi aikaa näyttää koko osaamistaan. Sivistyspalvelukeskus taas on ollut viimeiset kymmenet vuodet se kaupungin kestosäästökohde, jolla on osaltaan rahoitettu hallihulluttelut, keittiökiimat, ulkomaanmatkat ja Tontonmäkikin. Siitä huolimatta opetustoimi toimi laadukkaasti ja verkkokuntiin nähden keskimääräistä edullisemmin. Samoin talouskuosissa pysyi Suomisen vetämä nuoriso- ja liikutatoimi. Sivistystoimen ja sen johtajan kritisoimella ei kertakaikkiaan ole katetta. Ennen kritisoimista kannattaa katsoa taakse ja oppia menneestä. Eihän oikeudessakaan tuomari mennneitä tutkimmatta totea: SITÄ TIKULLA SILMÄÄN, JOKA VANHOJA MUISTAA – PÄÄSTETÄÄN MURHAMIES WAPAAKSI!

  • Maija J-L
    22.11.2015 (17:52)
    Vastaa

    Kaupungin strateginen tavoite, talous tasapainoon 2016, on nyt ainakin hallituksen esityksessä paperilla.Viimeinen rutistus oli tiukka, mutta yksimielinen, kaikki tulivat vastaan. Tasapainoa ei ole tehty vain säästämällä, on myös etsitty uusia toimintapoja esimerkiksi perheneuvola ja nyt vuodeosastojen yhdistäminen. Toiminnan kehittämisen kautta saataviin säästöihin tulisi panostaa.
    Kaupungin tehtävä on palvella asukkaitaan, joten olennaista on, että pystymme tuottamaan kaupunkilaisille mahdollisimman hyviä palveluja kohtuullisin kustannuksin.
    Talouden tasapainon myötä kaupungilla on myös mahdollista investoida tulevaisuuteen. Investoinneilla paitsi parannetaan palvelutasoa, voidaan saada säästöä esimerkiksi energiakustannuksiin.
    Mitä tulee kaupungin johtoryhmään, odotan johtoryhmältä kokonaisuuden hallintaa. Yhtäläilla kun me luottamushenkilöinä päätämme, että kaupungin talous on tasapainossa 2016, myös johtoryhmän pitää tehdä kaupunkilaisten kannalta paras mahdollinen esitys eri hallintokuntien tilanteet huomioiden. Joskus myös vaihtoehdot on hyvä tuoda esille, jos kaikkea ei voi tehdä, mitä merkitsee eri vaihtoehdot.
    Poliittisessa päätöksenteossa on erilaisia mielipiteitä ja intohimoja, näkemysten yhteensovittaminen on joskus haasteellista, nyt siinä on onnistuttu. Olisi hienoa, jos se nähtäisiin myös paikallisessa mediassa positiivisena hehkuttamisena, kun aikanaan kapuloita on rattaisiin heitetty ihan riittävästi. Sillä, mitä lehdessä kirjoitetaan, on iso merkitys kaupunkilaisten näkemykseen kotikaupungista. Jos lahdetään sille linjalle, että negatiivinen uutinen myy, voidaan kohta todeta negatiivisen ajattelun levinneen koko kaupunkiin.
    Toivon, että talouden tasapainon myötä kaupunkiin saadaan yhdessä tekemisen meininki – vähemmälläkin rahalla saadaan asioita aikaseksi. Kun tehdään asioita yhdessä. On jopa ilmaisia asioita, joilla ilmapiiri paranee kummasti. Otetaan aktiiviseen käyttöön sanat Hei, Kiitos ja Anteeksi!

    .

  • java
    23.11.2015 (19:21)
    Vastaa

    On kahdenlaista johtamista. Toinen on väheneviin tuloihin sopeutumista eli olemassa olevan karsimista ja ensimmäinen tulojen lisäämistä eli olemassa olevan kehittämistä ja parantamista!


Kommentoi tätä blogikirjoitusta