Kuntavaalit 2021

Markku Aho

Ikä: 71

Ammatti: Insinööri / Yrittäjä, eläkkeellä

Muuta itsestäni: Asustelen Sorvakossa 2. ex-vaimoni kanssa, perheeseen kuuluu lisäksi kissa. Ensimmäisestä liitosta aikuinen ja omillaan toimeentuleva tytär. Vapaa-aika kuluu päivisin pitkälti luonnossa kameran kanssa liikkumisessa ja varsinkin illat aktiivisen yhdistystoiminnan parissa. 1 kauden valtuutettu: 1977–1980 Lokalahden Kunnanvaltuusto, edellisen kerran ehdolla 2000 ja nyt taas!

Minulle tärkeää on / haluan vaikuttaa / miksi olen ehdolla: Talous pitää saada vahvemmalle pohjalle ja kuntayhteisössä siihen päästään paremmin konsensuksella kuin koalitioilla eli tulevien valtuustoryhmien yhteistyöllä.  Kaupunkia tulee kehittää tasapuolisesti: Myös liitosalueet tulee ottaa huomioon eli ei kaikkea infraa tule ahdata Alisellekadulle muutaman korttelin matkalle. Sihy:sta on demokraattiset päätökset tehty ja se etenee omalla painollaan. Aika tulee näyttämään, osuiko mitoitus kohdalleen. Mutta se ei saa tarkoittaa sitä, että kaikki kaupungin toiminnot ja palvelut keskitetään sihy:seen. Palveluja on kehitettävä myös liitosalueilla, varsinkin nuorten ja seniorikansalaisten osalta. Peruskoulun ala-asteet tulee jatkossakin säilyttää liitosalueilla.

Matti Arvonen

Ikä: 66

Tietoa itsestäni:
Naimisissa, 4 lasta
Maansiirtoalalla yrittäjänä vuodesta 1979
Nykyisin vesi- ja viemärialalla Vakka-Suomessa
Eri osuuskuntien suunnittelu ja rakennuttamistehtävissä.
Nuorten palloilulajien harrastusmahdollisuuksia lisättävä.

Harri Blomqvist

Ikä: 60

Ammatti: Henkilöstöpäällikkö

Muuta itsestäni: Avoliitossa. Aikaisemmasta liitosta jo täysi-ikäiset lapset, ja lapsenlapsiakin on kertynyt jo 8. Aikaisemmin toimin hoitoalalla toimitusjohtajana/yrittäjänä, Vuoden vaihteen jälkeen olen jatkanut työsuhteessa henkilöstöpäällikkönä samassa firmassa. Vapaa-aikaani vietän pitkälti ulkoilun merkeissä, Mökkielämä ja veneily on minulle tärkeä keino päästä irti arjen rutiineista. Olen toiminut kuluneen vaalikauden Hyvinvointi- ja vapaa-aika lautakunnassa, minkä olen kokenut mielekkääksi. Olen toista kertaa ehdolla kuntavaaleissa.

Minulle tärkeää on / haluan vaikuttaa / miksi olen ehdolla: Olla mukana vaikuttamassa kaupungin talouden vastuullisessa hoidossa. Kokemus yritysjohtajana on tuonut selkeän näkemyksen, ettei rajallista määrää rahaa voi jakaa sinne sun tänne, ennen kuin se on ns. tienattu. Siksi haluan olla mukana priorisoimassa yhteisen rahamme käyttöä kaikkia kuntalaisia hyödyntäviin hankkeisiin. Tavoitteeni on saada Uudestakaupungista hyvä paikka asua, tehdä työtä ja harrastaa.

Eero Hento

Ikä: 69

Ammatti: Eläkeläinen, entinen yrittäjä / maanviljelijä

Muuta itsestäni: Itsestäni voin kertoa lyhyesti, olen rehellinen, otan asioista selvää, uskallan julkituoda oman näkemykseni, yritän tehdä aina parhaani, lopputuloksen suhteen.

Aloitin rakennusalalla -66 , kävin työteknillisen koulun -73 – 75. Aloitin rakennusalalla työskentelyn 08.1968. Perustin oman rakennusliikkeen 1980, jonka näkyvimpinä saavutuksina on VaSon myllyranta, Talouspörssi, Neste-Laihon huoltamon perusosa ja Perkonkujan keltatiiliset rivitalot, nämä esimerkiksi. Perustin U:gin kalusteen aikoinaan, ja näiden lisäksi viljelin maata neljännesvuosisadan. Lisäksi tein paljon muutakin ja osallistuin järjestötyöhön ja politiikkaan.

Minulle tärkeää on / haluan vaikuttaa / miksi olen ehdolla: Kaikkien Uusikaupunkilaisten hyvät asuinolot, myös vanhusten, sairaiden, vammaisten ja vähäosaisten, kuin myös parempiosaisten mahdollisimman hyvät oltavat, niillä resursseilla joihin meillä on varaa. Olen ehdolla siksi, että minua on kehotettu monelta taholta tähän ehdokkuuteen, johon olen suostunut ja koitan olla luottamuksen arvoinen.

Vielä lopuksi, minulla on Uudessakaupungissa hyvä olla ja asua, jopa terveyspalvelut ovat olleet tyydyttävät, täältä saan miltei kaiken mitä tarvitsen.

Eveliina Hyytiä

Ikä: 45

Ammatti: Opettaja, yrittäjä

Minulle tärkeää on / haluan vaikuttaa / miksi olen ehdolla: Kunnan elinvoimaisuutta tulee tukea mm. ammatillisen koulutuksen aseman vahvistamisella ja tukemalla yrittäjyyttä. Kunnassa pitää olla kattavat mahdollisuudet kaikkien harrastaa, asua monipuolisesti sekä viihtyä elinympäristössään. Otetaan vastuu kaikista sukupolvista – myös tulevista.

Linda Jefimoff

Ikä: 28

Ammatti: Liikunnanohjaaja

Muuta itsestäni: Paluumuuttajana Uuteenkaupunkiin ulkomailla vietettyjen opiskelu- ja työvuosien jälkeen. Harrastuksiin kuuluu monenlainen liikunta mm. jalkapallo sekä kuntosalilla käynti. Sydäntä lähellä ovat myös veneily, mökkeily ja matkailu. Olen ensimmäistä kertaa ehdolla kuntavaaleissa.

Minulle tärkeää on / haluan vaikuttaa / miksi olen ehdolla: Olen ehdolla vaaleissa, sillä haluan olla mukana rakentamassa elinvoimaista ja turvallista Uuttakaupunkia, tuoden esiin myös nuorempaa näkökulmaa asioihin. Keskeisenä teemana koen kuntalaisten hyvinvoinnin, panostaen erityisesti lapsiin ja nuoriin sekä heidän harrastusmahdollisuuksiinsa. Pidän myös tärkeänä, että Uudenkaupungin upeasta saaristosta ja luonnosta pidetään huolta, kuten myös kaupungin keskustan elävöittämisestä. Kaikki päätökset tulee kuitenkin tehdä johdonmukaisesti, harkiten ja taloudelliset resurssit huomioon ottaen.

Tarmo Kangas

Ikä: 74

Ammatti: Juristi / ex. asianajaja (eläkkeellä)

Muuta itsestäni: Olen lähes paljasjalkainen ukilainen sinivihreä idealisti. Kolmen lapsen isä ja seitsemän vaari. Saman Outin kanssa avioliittoa on kestänyt jo 53 vuotta. Luonteeltani olen huumorintajuinen, yhteistyökykyinen, lojaali ja omilla aivoillaan ajatteleva. Ja juristiksi aika rehellinen. Yritän olla terveesti kriittinen, rohkea ja rakenteita ravisteleva. – Kuudetta kertaa ehdokkaana vaaleissa, takana 20 vuotta valtuutettuna, 4 v. KH:ssa ja yli 10 v. tarkastusltk:ssa. Tykkään kirjoitella lehtiin, katsella leffoja, hiihtää, pelata sulkista, kasvattaa mökillä tomaatteja ja reissata.

Minulle tärkeää on / haluan vaikuttaa / miksi olen ehdolla: Kaupungin tärkein tehtävä on pitää huolta aivan kaikista asukkaistaan ja lisätä ihmisten onnellisuutta. Auttaa koko elinkaaren ajan eli vauvasta vaariin ihmisiä innostumaan ja onnistumaan siinä, mitä tekevätkin. Luoda puitteet hyvälle elämälle ja pitää huolta elinvoimaisesta ja viihtyisästä kotikaupungista. – Kaupungin vahva talous, työpaikkojen kasvu ja reilu yrittäjyyden tukeminen takaavat sen, ettei kukaan syrjäydy ja että myös ikäihmisistä pidetään huolta.

Kaupungin tulee kantaa konkreettinen vastuunsa myös lähiluonnosta, meren pilaantumisen ja ilmastomuutoksen ehkäisemisestä. Meidän pitää olla hiilineutraali kunta viimeistään vuonna 2035.

Mutta – vain yhdessä olemme vahvoja.  Siksi yhteistyön, reilun yrittämisen ja luonnon puolesta ” ain ja joka paikas ”.

Laura Kontu

Ammatti: Psykologi, henkilöstön kehittämispäällikkö

Muuta itsestäni: Perheeseeni kuuluu aviomies Matti ja kaksi pientä tytärtä (2 vuotias ja 5 kk ikäinen vauva). Asumme Alisenkadun päässä vanhassa puutalossa, joka on unelmiemme talo ja elinikäinen harrastuksemme mieheni kanssa. Vanhojen puutalojen lisäksi harrastuksiin kuuluu kaikenlainen liikkuminen kävelystä padeliin. Olen ollut mukana Turun kunnallispolitiikassa ja toiminut siellä varavaltuutettuna sekä varsinaisena jäsenenä niin liikunta- ja kaupunkisuunnittelulautakunnissa.

Minulle tärkeää on / haluan vaikuttaa / miksi olen ehdolla: Olen uusi uusikaupunkilainen ja näen uudessa kotikaupungissani valtavasti potentiaalia kehittyä vetovoimaiseksi kaupungiksi, joka kiinnostaa niin uusia asukkaita, yrityksiä kuin palveluntarjoajia. Olen elävä esimerkki siitä, että suurista kasvukeskuksista voi myös muuttaa pienemmille paikkakunnille ja olla vielä suhteellisen tyytyväinen elämäänsä tämän jälkeen. Jotta saisimme kaupunkiin lisää kaltaisiani uudisasukkaita kaupungin tulee tarjota sellaisia asioita, mitä muualla ei ole. Uusikaupunki tarjoaa jo meren ja luonnon läheisyyden, valloittavan sekä ainutkertaisen puutalomiljöön sekä erittäin monipuoliset liikkumismahdollisuudet. Uusien asukkaiden saamiseksi ja vetovoiman lisäämiseksi meidän tulee tarjota lisää monipuolisia palveluita kaikenikäisille asukkaille, erilaisia asumisvaihtoehtoja väliaikaisesta asumisesta pidempiaikaiseen sekä mahdollisuuden käydä töissä joistain kaupunkimme lukuisista yrityksistä eri toimialoilta. Työ, perhe ja terveys, joista viimeisimpään liittyy niin moninaiset palvelut ja ympäristötekijät ovat kaupunkimme vetovoimatekijöitä, joita vahvistamalla saamme lisää asukkaita alueelle ja vahvistamme sitä kautta kaupunkimme taloutta ja tulevaisuuden näkymiä.

Rauno Laine

Ikä: 63

Ammatti: Toimittaja, valtiotieteen maisteri

Muuta itsestäni: Asustelen Hakametsässä, jonne muutin seitsemän vuotta sitten. Olen ollut koko ikäni osaksi myös kalantilainen. Kesäpaikkani on vanhalla sukutilalla Rohijärvellä. Rakkain harrastukseni ovat luonto ja etenkin linnut. Johon harrastukseen Uusikaupunki tarjoaa hienot mahdollisuudet. Työkseni olen tehnyt toimittajan töitä, sananmukaisesti Hankosta Kittilään. Myös lehtialan yrittäjänä. Kirjoittelen lehtiin nyt vapaana toimittajana, luontojuttujakin. Harrastuksiini kuuluu lisäksi sukututkimus ja historia. Tule juttelemaan, tapaat minut vaikka Käätyjärven rannassa lintuja tarkkailemassa.

Minulle tärkeää on: Haluan puhua Uudenkaupungin hienon luonnon ja ympäristön puolesta. Meillä on paljon mahdollisuuksia tällä saralla. Lähellä sydäntäni ovat myös kaupungin muut palvelut, etenkin terveydenhoito ja sen saatavuus. Jonkin verran liikkumisrajoitteisena haluan edistää myös esteettömyyttä asioinnissa ja muussakin liikkumisessa. Kalanti on minulle tärkeä ja sen puolesta toivon voivani myös puhua. Olen saanut lisäksi kaupallisen koulutuksen ja talouslukujakin ymmärrän.

Seppo Laine

Ikä: 61

Ammatti: Yrittäjä

Minulle tärkeää on / haluan vaikuttaa / miksi olen ehdolla: Ehdokkaana, halusta olla mukana jatkossakin päätösten teossa, jotka vaikuttavat Uudenkaupungin ja sen asukkaiden nykyhetkeen ja tulevaisuuteen. Yhteistyöllä ja avoimuudella varmistamme toimivat peruspalvelut, viihtyvyyden asukkaille ja yrittäjille toimintamahdollisuudet.

Raimo Löfstedt

Ikä: 60

Ammatti: Ylikonstaapeli

Muuta itsestäni: Asun U:gin keskustassa vanhassa puutalossa vaimoni kanssa. Aikuinen tytär on jo maailmalla. Toimin valvonta- ja hälytystehtävissä U:gin poliisiasemalla. Vapaa-aika on viimeiset vuodet kulunut kuntapolitiikassa ja jos aikaa on jäänyt se on mennyt lenkkeilyn ja ikämiesjääkiekon parissa. Minulla on takana kaksi kautta valtuutettuna. Viimeisen valtuustokauden olen ollut kaupunginhallituksen 1. varapuheenjohtajana, maakuntavaltuutettuna, sekä Kokoomuksen maakuntavaltuustoryhmän puheenjohtajana.

Minulle tärkeää on: Haluan olla yhteistyössä kehittämässä turvallista ja elinvoimasta Uuttakaupunkia, missä asukkaiden ja yritysten asioista huolehditaan. Elinvoimainen kaupunki on myös vetovoimainen ja se tehdään vastuullisella taloudenpidolla. Uudenkaupungin pitää olla haluttu paikka asua ja yrittää.

Eija Maikola

Ikä: 68

Ammatti: Suuhygienisti / sairaanhoidon opettaja (eläkkeellä)

Muuta itsestäni: Asun Ugin Santtiossa mieheni Vesan kanssa. Harrastan yhdistystoimintaa, vapaaehtoistyötä, liikuntaa ja mökillä puutarhaviljelyä. Luonteeltani olen positiivinen, avoin, asioihin perehtyvä, kuunteleva ja suvaitsevainen. Olen toiminut pitkään paikallisessa päätöksenteossa ja kuluvalla vaalikaudella tarkastuslautakunnan jäsenenä sekä Novidan valtuuston puheenjohtajana.

Minulle tärkeää on / haluan vaikuttaa / miksi olen ehdolla:
Minulle tärkein arvo on terveys. Olen työskennellyt terveydenhuollossa 40 vuotta. Erityisesti koen tärkeäksi ennaltaehkäisevän työn, sujuvat , laadukkaat terveys- ja vanhuspalvelut. Luonto ja ympäristö ovat lähellä sydäntäni, ne edistävät terveyttä ja hyvinvointia. Haluan vaikuttaa peruskoulutuksen ja keskiasteen koulutuksen kehittämiseen sekä ammatillisen koulutukseen ja sen turvaamiseen paikkakunnan palvelujen ja yritysten tarpeisiin.

Näen tärkeäksi kokemani asiat koko kaupungille ja sen asukkaille tärkeiksi ja haluan yhä niitä puolustaa.

Pilvi Marsela

Ikä: 31

Ammatti: Taksinkuljettaja / Elintarviketekniikan Insinööri

Muuta itsestäni: Olen syntyperäinen uusikaupunkilainen. Opiskelujen jälkeen muutin takaisin Uuteenkaupunkiin. Asustelen koiran ja kissan kanssa kolmistaan. Harrastan toiminnallista treeniä ja lenkkeilyä koiran kanssa. Olen ensimmäisen kauden valtuutettu ja kerran aikaisemmin ollut ehdolla. Lisäksi olen hyvinvointi- ja vapaa-aika lautakunnan jäsen sekä opetus- ja kasvatuslautakunnan varajäsen. Tällä hetkellä toimin myös Uudenkaupungin kokoomusnaisten puheenjohtajana, Uudenkaupungin kokoomuksen kunnallisjärjestön hallituksen jäsenenä sekä Varsinais-Suomen kokoomusnaisten hallituksen jäsenenä.

Minulle tärkeää on / haluan vaikuttaa / miksi olen ehdolla: Minulle on tärkeää, että Uudenkaupungin kaikki asukkaat tuntevat, että Uudessakaupungissa on hyvä ja turvallista elää. Peruspalvelut on turvattava jokaiselle, mutta tulevina vuosina säästöjä tarvitaan ja vaikeitakin päätöksiä on pystyttävä tekemään, jotta kaupungin talous kestää koronan jälkeiset vuodet. Erityisesti toivon kaupungin jatkossa panostavan nuorten mielenterveysongelmiin ja liikkumattomuuteen sekä yhteistyöhön yrittäjien ja kolmannen sektorin kanssa.

Olen ehdolla, koska haluan vaikuttaa tuleviin kaupungin päätöksiin ja koska Uusikaupunki tarvitsee myös nuoria päättäjiä. Yksi kausi harjoittelua on kohta takanapäin ja intoa riittää jatkokaudelle.

Merja Mänty

Ikä: 42

Ammatti: Hankintainsinööri, vaatetustekniikan insinööri (AMK)

Muuta itsestäni: Perheeseeni kuuluu 11v tytär ja Westie-koira Lilo. Olen kotoisin Etelä-Pohjanmaalta ja opiskeluaika vei Seinäjoen kautta Turkuun. Löysin vapaa-ajan viettopaikan Kalannista ja vuoden päästä 2011 muutin työn perässä Uuteenkaupunkiin. Vapaa-ajalla liikun luonnossa koira seuranani ja puuhailen mökillä erilaisia projekteja. Olen myös yhdistysaktiivi. Kuntavaaleissa olen ehdokkaana toista kertaa ja kuluneen kauden olen toiminut Teknisen lautakunnan jäsenenä.

Minulle tärkeää on / haluan vaikuttaa / miksi olen ehdolla: Hyvällä yhteistyöllä haluan panostaa kotikaupungin sujuvaan arkeen ja tehdä sen taloudellisesti. Meillä on upeat puitteet meren äärellä viihtyisään elämään. Vielä uusi koulurakennus valmiiksi niin olemme harpanneet pitkän askeleen eteenpäin vetovoimaiseen Uuteenkaupunkiin.

Seppo Nikula

Ikä: 64

Ammatti: Henkilöstöjohtaja, eläkkeellä, oikeust.kand.

Muuta itsestäni: Perheeseen kuuluvat nykyään vaimo Ulla-Maija ja kiinanharjakoira Tiitus. Lapset (4) ja lastenlapset (12) ovat maailmalla. Olen tullut Ukiin aikanaan vuonna 1982 pelaamaan mestaruussarjakoripalloa. Työura toteutui suurimmalta osin autotehtaan henkilöstöjohdossa. Nykyinen asumismuotomme sekä samalla haastava harrastus on perinteinen, lailla suojeltu puutalokokonaisuus keskikaupungilla. Olen kuntapolitiikan konkareita ja toiminut mm. valtuuston ja hallituksen puheenjohtajana 10,5 vuoden ajan kolmella eri vuosikymmenellä.

Minulle tärkeää on / haluan vaikuttaa / miksi olen ehdolla: Kokoomuslaisen politiikan osana haluan vaikuttaa erityisesti demokratian ja avoimuuden lisääntymiseen Ukissa. Valta kuuluu kuntalaisille ja heitä edustavan valtuuston strategisen roolin pitää kasvaa nykyajan vaatimusten mukaiseksi. Strateginen ote haastaa myös virkamiehiä toimimaan tavoitteellisesti tehden päättäjätyön mielekkääksi myös uusille valtuutetuille. Maan hallituksen sote-ehdotusta pitää näissä vaaleissa vastustaa; se luo uuden verotusportaan, luo byrokratiaa ja vie suuren osan kuntien elinvoimasta, eikä paranna ihmisten hoitoon pääsyä ainakaan täällä maakunnan rajamailla.

Tiina Orell-Nacar

Ikä: 55

Ammatti: Puheterapeutti, FM, yrittäjä

Muuta itsestäni: Olen naimisissa ja ensimmäisestä avioliitostani minulla on kaksi aikuista poikaa. Olen muuttanut Uuteenkaupunkiin 80-90 lukujen taitteessa Helsingistä opiskelujen loppuvaiheessa. Uusikaupunki näytti minusta kauniilta ja luonnon läheisyys teki suuren vaikutuksen. Rentoudun musiikin ja kuorolaulun parissa sekä nautin neulomisesta. Työhöni liittyvä jatkuva opiskelu on tärkeä henkireikä. Henkistä ja fyysistä kuntoa hoidan kävelemällä. Työstä saamani palautteen perusteella minulle on helppo puhua, osaan kuunnella ja minut koetaan luotettavaksi.

Miksi olen ehdolla: Olen ehdokkaana ensimmäistä kertaa. 21 vuotta yrittäjänä on opettanut talouden realiteetit. Prioriteetit on valittava, raha ei riitä kaikkeen. Hankinnoissa halpa hinta ei useinkaan ole pitkän päälle paras ratkaisu. Haluan olla helposti lähestyttävä ja tarjota yhteistyötaitojani kotikaupungin parhaaksi. Minulle tärkeitä asioita ovat ennaltaehkäisevä ja oikea-aikainen terveydenhuolto ja kuntoutus, varhaiskasvatus ja opetus sekä puhdas ympäristö ja ravinto. Yrittäjäystävällinen Uusikaupunki on tärkeä tavoite.

Olli-Pekka Päivärinta

Ammatti: Ensihoitaja, Sairaanhoitaja

Muuta itsestäni: Vapaa-aika menee lasten kanssa touhuten ja liikunnan merkeissä.

Minulle tärkeää on / haluan vaikuttaa / miksi olen ehdolla: Minulle on tärkeää, että kotikaupunkini pystyy myös jatkossa vastaamaan tulevaisuuden haasteisiin ja turvaamaan tasapuoliset palvelut meille ihan jokaiselle. Päätösten pitää olla avoimia ja niiden pitää perustua tietoon.

Matti Rantanen

Ikä: 49

Ammatti: Suunnittelija, yrittäjä

Muuta itsestäni: Perheellinen, kaksi aikuista lasta. Uudenkaupungin Kokoomuksen kunnallisjärjestön hallituksen jäsen. Olen ensimmäistä kertaa ehdolla kuntavaaleissa.

Minulle tärkeää on / haluan vaikuttaa / miksi olen ehdolla: Minulle on tärkeää tehdä Uudestakaupungista entistä houkuttelevampi sekä asukkaille että yrityksille. Järkevä ja looginen yhteisten rahojemme käyttö on tärkeää. Seutukunnat pyritään pitämään elinvoimaisina; kyläkoulut, kaupat yms. toiminnassa ja palvelut lapsille, nuorille, vanhuksille sekä perheille. Päätöksenteon avoimmuus sekä päätösten tekeminen oikeilla tiedoilla on tärkeää. Sihy-päätökset on tehty – vaativa projekti on saatettava maaliin sovitussa aikataulussa ja budjetissa

Yhteistyöllä eteenpäin!

Elina Risunen

Ikä: 45

Ammatti: Työturvallisuusasiantuntija, insinööri

Muuta itsestäni: Perheeseeni kuuluu aviomies, ala-asteikäinen lapsi ja lapinkoira. Harrastan ulkoilua lähiympäristössä, ratsastusta sekä kotona ja puutarhassa touhuilua. Olen nyt ehdolla ensimmäistä kertaa.

Minulle on sydämen asia, että voimme kutsua Uuttakaupunkia kodiksi ja uskallamme sitoutua ja juurtua tänne. Kaupunki ja kyläkeskukset ovat tärkeitä olohuoneita, joissa meillä on mahdollisuus viettää aikaa perheen ja ystävien kanssa, tavata ihmisiä ja vaihtaa kuulumisia sekä ajatuksia. Yhteisönä meidän tulee aktiivisesti tukea toisiamme. Ympäristön, luonnon ja meren tulee olla kaikkien saavutettavissa. Kaikenikäisille tulee olla tarjolla monipuolisesti harrastusmahdollisuuksia. Työpaikat, asumisen viihtyisyys ja lähipalvelut ovat elinehto virkeälle ja elävälle kunnalle ja vetovoimatekijöitä uusille asukkaille. Uudessakaupungissa tulee olla hyvä olla.

Kristiina Riuttula

Ikä: 56

Ammatti: Ulkomaankaupan yo-merkonomi

Muuta itsestäni: Uusikaupunkilainen vuodesta 1969, asun puolisoni ja Lahja-koiran kanssa vanhassa puutalossa Ugin keskustassa. Lapset ovat aikuisia, ja asuvat muilla paikkakunnilla. Luottamustoimista mainittakoon, että olen as.osakeyhtiön hallituksen varajäsen, ja pienen poikavauvan mummu. Olen ollut ehdokkaana kunnallisvaaleissa 90-luvulla.Harrastuksiini kuuluu veneily, mökkeily, lukeminen ja ristikoiden ratkonta.

Minulle tärkeää on/ haluan vaikuttaa/ miksi olen ehdolla: Minulle on tärkeää, että saisimme alueemme tiet hyvään kuntoon, ja kevyenliikenteen väylät myös maaseutukeskuksiin. ”Tie tuo vaurautta”. Julkinen liikenne kunnan sisällä olisi hinku-hengen mukaista. Kyläkoulut ovat iso osa turvallista lapsuutta, niinpä toivon niiden säilyvän elinvoimaisina.

Eija Rosendahl

Ikä: 53

Ammatti: Varatuomari

Muuta itsestäni: Ukiin olen tullut muutama vuosikymmen sitten ex-miehen mukana. Silloin kodiksi löytyneen vanhan puutalon kunnostus on rakas harrastukseni edelleen.

Minulle tärkeää on / haluan vaikuttaa / miksi olen ehdolla: Yhteistyö kaikkien kanssa on tärkeää ja hyvät päätökset syntyvät parhaan saatavissa olevan asiatiedon pohjalta.

Timo Räsänen

Ikä: 43

Ammatti: Myyntijohtaja

Muuta itsestäni: Perheeseeni kuuluvat vaimo Jonna, 13v Daniel ja 10v Alexandra. Meillä on Keeshond rotuinen Emmi koira. Pidän luonnossa liikkumisesta, mökkeilystä, veneilystä ja monipuolisesta urheilusta.

Minulle tärkeää on / haluan vaikuttaa / miksi olen ehdolla: Hyvinvointi ja onnellisuus ovat huomioni keskipisteessä ja haluan olla ihmisten palveluksessa. Minulle on tärkeää, että kaupunkiamme kehitetään vetovoimaiseksi niin asukkaiden, yrittäjien kuin investointien näkökulmasta. Olen työskennellyt johto- ja asiantuntijatehtävissä pankkitoimialalla, Kambodzhassa, kiertotaloustoimialalla ja nyt taloushallinnon ja liiketoiminnan kehittämisen parissa. Monipuolinen kokemustaustani varmistaa, että kaupunkimme johtamiseen ja houkuttelevuuteen saadaan lisää positiivista virettä.

Essi Sainio

Ikä: 56

Ammatti: Terveydenhoitaja

Muuta itsestäni: Olen naimisissa, lapset ovat jo aikuisia. Harrastuksista tärkein on säännöllinen liikunta (kuntosali, lenkkeily, hiihto). Olen ensimmäistä kertaa ehdolla kunnallisvaaleissa.

Olen asettunut ehdokkaaksi, koska minulle kaupunkimme terveyspalvelut ovat tärkeitä. Minulle on tärkeää terveyspalvelujen tasa-arvoinen saatavuus ja toteutuminen ja että palvelut säilyvät lähipalveluna.

Tomi Salo

Ammatti: Henkilöstöjohtaja

Muuta itsestäni: Perheellinen, ekaluokkalaisen isä. Vapaa-ajalla harrastuksena veneily ja golf. Olen aikaisemmin ollut ehdolla kuntavaaleissa 2017 ja tulin valituksi, joten ensimmäinen valtuustokausi on takana.

Minulle tärkeää on / haluan vaikuttaa / miksi olen ehdolla: Minulle on tärkeää, että pidämme huolta yhteisestä taloudestamme. Kaikkeen kivaan meillä ei ole valitettavasti varaa, mutta kun priorisoimme investointimme, kehitämme toimintaamme ja huolehdimme, että perusinframme on kunnossa, uskon Uudenkaupungin olevan parempi paikka asua nykyisille ja tuleville asukkaille.

Avoimuus päätöksenteossa on kaikki kaikessa. Siinä on kaupungissamme parannettavaa. Lisäksi ekaluokkalaisen vanhempana koen erittäin tärkeänä, että tällä vaalikaudella päätetty koulurakennusten uudistus viedään päätetyn aikataulun puitteissa yhdessä maaliin.

Jyrki Santala

Ikä: 65

Ammatti: Yrittäjä, enimmäkseen eläkkeellä

Muuta itsestäni: Olen palannut yli neljänkymmenen vuoden kierrokselta takaisin Ukiin. Olemme vaimoni Miisan kanssa yhdistäneet asumisen ja mökkeilyn pitämällä majaa meren rannassa Tammion saaressa. Meillä on yhteensä viisi aikuista lasta ja minulla kaksi reipasta tyttärenpoikaa. Harrastan veneilyä, kalastusta, lukemista ja musiikkia. Kokkaaminen ja kodinhoito eivät ole ihan pelkkä harrastus, sillä minulla on siihen paremmin aikaa Miisan ollessa vielä työelämässä. Kokemusta kuntapäättäjänä on kertynyt yli kolmekymmentä vuotta. Turussa kolme valtuustokautta ja Raumalla kaksi.

Minulle tärkeää on / haluan vaikuttaa / miksi olen ehdolla: Minulle on tärkeää, että kotikaupungissa ihmisten on hyvä asua ja yrittää. Tasokkaiden palvelujen ehtona on vakaa talous. Vain leivotusta kakusta voi jakaa! Autotehtaan johdolla yritykset ovat luoneet Vakka-Suomeen hyvän työllisyystilanteen. Meidän on kehitettävä kaupunkia niin, että nykyistä useampi täällä työtä tekevä haluaa perustaa tänne myös kotinsa.
Kaupungin alueelta löytyvästä monimuotoisesta luonnosta on pidettävä hyvää huolta, erityisesti laajasta merialueesta osana Itämerta.

Granger T Simmons

Ikä: 37

Ammatti: Yrittäjä, projektipäällikkö

Muuta itsestäni: Olen Granger T. Simmons, 37-vuotias amerikkalainen, joka on asunut Suomessa melkein 9 vuotta. Olen löytänyt paikkani Uudessakaupungissa, jonka asukkaisiin olen saanut kunnian tutustua ja ystävystyä. Työskentelen projektipäällikkönä, kouluttajana sekä yrittäjänä. Samalla opiskelen johtamisen ja yritysjohtamisen erikoisammattitutkintoa, jossa suuntautumiseni on varautuminen ja johtaminen kriisiaikoina. Minulla on suomalais-amerikkalainen vaimo sekä neljä poikaa, ja perheenä musisoimme paljon yhdessä. Ilo kuuluu tärkeimpiin arvoihini, ja nauru onkin oleellinen voimavara arjessani.

Suomen vaalijärjestelmä eroaa amerikkalaisesta sen verran, että aluksi epäröin asettumista ehdokkaaksi, mutta lopulta kuitenkin päätin asettua ehdolle sitoutumattomana.

Minulle tärkeää on / haluan vaikuttaa / miksi olen ehdolla: Vieraskielisten ja kaupunkiin muuttaneiden, nuorten, perheiden ja yrittäjien osallisuuden edistäjänä haluan varmistaa, että nämä ryhmät tulevat kuulluiksi, ja saavat itse osallistua aktiivisina toimijoina heitä koskevien palvelujen suunnittelemiseen, toteuttamiseen sekä päätösten tekemiseen. Mottoni: Älä anna elämän vain tapahtua sinulle, tapahdu sinä elämälle.

Tarja Suves

Ikä: 68

Ammatti: Erityisopettaja, KM (Eläkkeellä)

Muuta itsestäni: Olemme asuneet U: gissa 37v. Muutimme aikanaan töiden perässä kaupunkiin. Tänä päivänä lapset ovat maailmalla. Olen 4 ihanan lapsen mummi. Perheeseeni kuuluu mieheni ja koiramme Kerttu (bichon frise). Harrastan liikuntaa, lukemista ja kokkailua.

Minulle tärkeää on / haluan vaikuttaa / miksi olen ehdolla: Minulle tärkeitä arvoja ovat kuntalaisille tarjottavat palvelut ja niiden niiden toimivuus. Lisäksi pidetään huolta siitä, että kaikilla kunnan asukkailla on hyvä elää ja asua omassa kotikunnassamme.

Paavo Tyykilä

Ammatti: Maanviljelijä, yrittäjä

Muuta itsestäni: Minulla on 6 vuotias Sulo poika.

Minulle tärkeää on / haluan vaikuttaa / miksi olen ehdolla: Minua ajaa eteenpäin työpaikat, lapset ja nuoret, liikunnan ja hyvinvoinnin kuuluminen kaikille, sekä arvokas vanheneminen ikäihmisille. Haluan Uudenkaupungin jatkossakin olevan paikka, jossa kaikilla on hyvä olla, ihmiset tuntevat turvallisuutta ja elävät onnellista elämää.

Lasse Virtanen

Ikä: 71

Ammatti: Maatalousyrittäjä, eläkkeellä

Muuta itsestäni: Perheellinen, edelleen maatalouden piirissä toimiva, viides kausi k-valtuutettuna

Minulle tärkeää on / haluan vaikuttaa / miksi olen ehdolla: Isänä ja isoisänä minulle tärkeää on lasten ja lapsiperheiden hyvinvointi. Ilman lapsiperheitä ei ole tulevaisuutta. Haluan olla vaikuttamassa heitä koskevien päätösten teossa, kuten myös ikäihmisten hyvinvointia edistävissä hankkeissa sekä edistää  asuntotuotannon kehittämistä ja toteuttamista koko kunnan alueella. Haastavassa taloustilanteessa on noudatettava avoimuutta ja demokratiaa.

Reko Wallenius

Ammatti: Hankintapäällikkö

Muuta itsestäni: Naimisissa. Sivutoiminen yrittäjä. Päivätyöt telakkateollisuudessa projektinhallinnan parissa. Harrastuksena kaikenlaiset moottoriajoneuvot. Elämäntapana puutaloasuminen.

Minulle tärkeää on / haluan vaikuttaa / miksi olen ehdolla: Julkisen vallankäytön tulee olla läpinäkyvää ja faktoihin perustuvaa, kaikkien päätösten tulee nojata realistiseen pitkän tähtäimen strategiaan. Kunta on olemassa vain ihmisiä varten ja sen tehtävä on tuottaa asukkaiden sekä yritysten tarvitsemat peruspalvelut mahdollisimman laadukkaasti ja tasaveroisesti. Velan teko on helppoa mutta kestävä taloudenpito vaatii päättäjiltä yhteistyökykyä, johtajuutta ja aitoja arvovalintoja. Kaupungin elinvoimaisuudelle elintärkeää on mahdollisimman lyhyt ajallinen etäisyys kasvukeskuksiin, kuten Turkuun. Tämän korjaaminen edellyttää aktiivista osallistumista myös omien kuntarajojemme ulkopuolella. Työmaalla olennaista on työn esteiden poistaminen, päättäjänä aion keskittyä asumisen ja yrittämisen esteiden poistamiseen, niiden vähäinen määrä on kaupungin todellinen vetovoimatekijä

Eren Yildirim

Ammatti: Yrittäjä

Muuta itsestäni: Olen 35-vuotias uusikaupunkilainen yrittäjä. Tulin Suomeen vuonna 2002. Asuin aluksi 9 vuotta Helsingissä ja viimeiset 10 vuotta olen asunut Uudessakaupungissa Janhualla. Minulla on perhe ja yksi lapsi. Ravintola-alan töitä olen tehnyt 18 vuotta.

Iikka Ylander

Ikä: 50

Ammatti: Geologi

Muuta itsestäni: Olen vuonna 2019 Turusta vaimon kanssa Lyökkiin muuttanut luonnontieteilijä ja yksityisyrittäjä, autan asiakkaita tiedonhallinnan haasteiden selättämisessä. En ole aikaisemmin ollut ehdolla kunnallisvaaleissa. Vapaa-aikaa vietän paljon puutöiden parissa.

Minulle tärkeää on / haluan vaikuttaa / miksi olen ehdolla: Minulle on tärkeää, että Uudessakaupungissa tehdään järkeviä päätöksiä taloutta ja tulevaisuutta ajatellen. Työ, tekeminen ja yrittäminen on minulle tärkeää. Työllä turvataan palvelut kaikille.