Laura Kontu: Minä muutoksen tiellä

Keväällä luonto muuttuu voimakkaammin kuin muina vuoden aikoina. Lumet sulavat, kasvit ja puut alkavat kasvaa routaisen maan alta.

Seppo Nikula: Päätöksenteko uuden edessä

Uudenkaupungin päättäjien ja johtavien viranhaltijoiden välinen yhteistyö on rakoillut viime aikoina.

Tomi Salo: Elämää kuntavaaliehdokkaana ja valtuutettuna. Miltä se kaikki näytti ensikertalaisen silmin.

Kunnallispolitiikka. Pelkkä sanakin kuulostaa pölyttyneeltä. Onko se sitten sitä? ”Miten sä jaksat tapella ja vääntää olettamattomista asioista omalla vapaa-ajallasi” Näitä kysymyksiä olen saanut kuulla. Ja rehellisesti sanottuna, itsekin niin välillä ajatellut. Kuitenkin on niitä positiivisiakin puolia.

Seppo Nikula: Sote-uudistus ei palvele Uuttakaupunkia

Hallituksen sote-esityksen käsittely on alkanut eduskunnassa ja toivottavasti se saa kaiken ansaitsemansa tilan lähiaikojen poliittisissa keskusteluissa.

Tomi Salo: Hyvä tulevaisuus rakennetaan yhdessä!

Ohessa pitämäni Kokoomuksen ryhmäpuheenvuoro kaupunginvaltuustossa 7.12.2020.

Harri Blomqvist: Uudenkaupungin ranta-alueista vielä lisää

Kaupunkilainen Kaisa Liukkonen on ilokseni aktivoitunut kommentoimaan sekä Kaunisrannan, että Janhuanniemen tilaa uudenkaupungin sanomissa.

Timo A. Järvinen: Sihystä edelleen

Sihykriitikko Lohtaja löytää 26.11 Plarissa ja 27.11. Vakassa aiempien seikkojen ohella uuden perusteen sille, miksi Sihy on lähes ilmestyskirjan peto.

Harri Blomqvist: Uusikaupunki voisi hyödyntää rantojaan

Uusikaupunki on paikka, missä paikallisen sanonnan mukaan meil o meri iha rannas! Pitää paikkansa. Rantaviivaa on paljon näin pienelle paikkakunnalle.

Seppo Nikula: Terveisiä katsomosta, osa 2

Toin yli kaksi kuukautta sitten (US 21.3.2020) esille huoleni demokratian kaventamisesta Uudenkaupungin kunnallisessa päätöksenteossa. Vastaukseksi sain rajuja hyökkäyksiä muutamalta keskeiseltä luottamushenkilöltä virkamiesten pysyteltyä asiassa hiljaa. Samanlaisen palautteen uhallakin jatkan mielestäni perustavaa laatua olevien epäkohtien esille ottamista seuraavassa. Kaupungin tilinpäätös on perinteisesti valmistunut lautakuntien myötävaikutuksella niiden ottaessa kantaa oman toimialansa toiminnallisiin ja taloudellisiin tuloksiin ennen kaupung...

Ulla-Maija Nikula: Nuorten keskustelupalvelujen turvaaminen koronavirusepidemian aikana

Nuorten mielenterveyshäiriöt ovat kasvaneet rajusti Suomessa viimeisten vuosien aikana. Masennus, ahdistuneisuus, pelot ja itsetuhoinen käyttäytyminen lisääntyvät hälyttävästi. Varsinais-Suomen Kokoomusnaiset on huolissaan tästä kehityskulusta. Ennen koronaviruspandemian alkua masennusoireista kärsi jopa 15 % nuorista ja ahdistuneisuutta ilmeni 10 prosentilla. Myös käytöshäiriöitä ja itsetuhoisuutta esiintyi noin 10-15 prosentilla nuorista. Rajoitustoimenpiteet, kuntouttavan toiminnan tilapäinen loppuminen ja tulevaisuuden epävarmuus eivät ...