Maija Junkola-Lehtonen: ASIA VAI ASEMA EDELLÄ

Vaalien jälkeen on silloin tällöin kyselty vaalianalyysiä. Vaalien tulosta on turha selitellä, äänestäjien valitsemat edustajat alkavat uuden kautensa...

Timo A. Järvinen: Kaikille hyvä ja turvallinen Uusikaupunki

Palasin viisi vuotta sitten kesällä juurilleni, kun muutin takaisin synnyinkaupunkiin Uuteenkaupunkiin. Palauttelin mieleen arjen eroja Ukissa ja isolla kirkolla

Maija Junkola-Lehtonen: ELINVOIMAINEN KOTIKAUPUNKI TEHDÄÄN YHDESSÄ

Vaalien lähestyessä sattuu ja tapahtuu, joku jotakin ehkä lupaakin. Sote on vähän mukana keskusteluissa, koska päätökset tehdään muualla. Kaupungin elinvoimasta puhutaan paljon.

Tomi Salo: Uudenkaupungin ihmettä etsimässä

Heti alkuun kerron teille salaisuuden: nykymaailmassa ei pelkkä työpaikka enää riitä, eikä se ratkaise asuinpaikkakuntaa. Ennen oli työelämä, nykyään on työ ja elämä.

Seppo Nikula – STRATEGISIA ONNISTUMISIA: ASUNNOT JA KAUPUNGINLAHTI

Päättyvän valtuusto- ja kaupunginhallituskauden alkuvaiheen suurimpia kiistoja oli vuokra-asuntojen rakentaminen.

Timo A. Järvinen: MISTÄ SYNTYY UUDENKAUPUNGIN TODELLINEN ELINVOIMA?

Uusikaupunki on nyt päivänpaisteen ja positiivisen auran kaupunki. Nyt on helppoa paistatella auringon kilossa ja erityisesti kuntavaalien alla pyrkiä keräämään oikeudettomia pisteitä itselleen.

Markku Aho: MAASEUTU SUSILLE JA KAKSIJALKAISET TORNITALOON KAUPUNKIIN

Tässäkö on tulevaisuutemme: Maaseutu jätetään susille ja kaikki kaksijalkaiset asutetaan tornitaloihin muutamaan harvaan ns. ”isoon” kaupunkiin. Tällaiseen loppupäätelmään tulee helposti, kun seuraa SOTE -uudistusta ja sen varjolla tehtäviä päätöksiä. Jollainlailla ironista on, että pääarkkitehtina tuntuu häärivän Kepun Rehula.

Timo A. Järvinen: UUDENKAUPUNGIN ”MOMENTUM” NYT? VAI MENIKÖ SEKIN JO?

Hesarin pääkirjoitus linkin alla on oivallinen. Kirjoitin loppukesällä plarin kesätoimittajalle vastauksena vaaliasetelmaa koskevaan kysymykseen seuraavaa:

Maija Junkola-Lehtonen: EI TÄMÄN NÄIN PITÄNYT MENNÄ

Suomi ja suomalaiset vaurastuvat, varallisuus kasvaa, mutta Hesari kertoo elokuussa 2016, että yli puolet vuokralla asuvista saa asumistukea. Valtio käyttää asumistukiin enemmän kuin koskaan aikaisemmin ja työssäkäyvillä ei ole varaa vuokraan.

Timo A. Järvinen: PRO WALLANHIMO

Paikallisissa aviiseissa uutisoitiin näyttävästi, miten raamit kaulassa kokoomuksen valtuustoryhmän joulukuussa 2012 jättänyt valtuutettu perustettuaan oman valtuustoryhmän, on nyt päättänyt rekisteröidä sen ensi kevään vaaleja varten. Jokainen etsii onnensa mistä sen parhaiten löytää, mutta eräitä seikkoja uutisoinnissa esitetyistä asioista on paikallaan tarkentaa ja oikoakin. Nimittäin siinä määrin tuntuu eräänlainen poliittismedikaalinen Walan kappaleen – tauti vaivaavan osallisia.